Du gamla du fria...

3 juli 2019

Hej,
I går paddlade vi ut från ett blött och regnigt Trosa. Vi tog så mycket lä vi kunde av de mindre öarna på väg upp mot Mörkö där vi planerade att gå över Södertälje kanal och mer öppet vatten. I dag hade vi absolut ingen lust att sätta oss i ett dumt läge efter föregående dags erfarenheter.

Första etapperna av paddlingen gick bra om än en del motvind och när det var dags för rast hittade vi en vik där vi lyckades göra upp en eld, men att bli särskilt torrare hade vi ingen större framgång med. Trots att vi har bra kläder blir man blöt när det regnar konstant. Några mackor, frukt och kaffe och sedan ville vi ner i kajakerna igen för att paddla oss varma. Det blev en fortsatt blöt paddling och när vi kommit över Södertälje kanal var vi rejält nedkylda och tog oss huttrande iland på en strand där vi hittade en omklädningsrum för badgäster, där vi kunde ta fram torra kläder och byta om. Här blev det Tortellini, mackor, äppeljuice och kaffe medan vi försökte få regnkläderna lite torrare i vinden då det äntligen slutat regna.

Efter ett längre lyft av kajakerna över en smal ö kom vi in strax söder om Nynäshamn och paddlingen härifrån var fantastiskt vacker. Jag satt och nynnade på nationalsången och kände sån tacksamhet över att få bo i Sverige. Vi har fjäll, sjöar, hav och en fantastiskt vacker natur. Dagar då livet suger, vilket vi alla nog kan känna att det gör ibland, när vi har motgångar och prövningar, är min erfarenhet att en stund ute i naturen god läkedom.

Meningen med livet blir också en fråga att filosofera över i timmar med paddling och tystnad. Bara vinden, vidderna och de monotona rörelserna med paddeln gör att du hinner fundera en del. För mig är meningen med livet vetskapen om att vara älskad och viljan att älska tillbaka. När vi gör något för andra är livet meningsfullt. Människorna som jag gör den här insamlingen för är meningsfull. Och i timmarna i kajaken tänker jag mycket på dem och det vi skall få göra tillsammans med dem i oktober. Detta fyller mig med glädje.

Tillbaka till gårdagen. Paddlingen till Nynäshamn var helt stilla. Ingen vind, stilla vatten och total tystnad. Det var först när vi hörde tutan på Nynäshamnfärjan som vi insåg att nu är vi nästan framme. Så gött! I dag har vi verkligen känt oss starka, grymt skön känsla. Nästan framme i hamnen såg vi Linda rulla in på vägen med följebilen. Linda hade fixat en stuga på en camping så vi skulle få en chans att torka upp alla grejor. Väl i land åkte vi dit och hände upp grejorna. I en liten "friggebod" med två tält, blöta regnkläder, blöta gympaskor, underkläder och en del odiskade friluftskök kan ni ju tänka er vilken fantastisk doft som framkallades:)

Den kände vi inte förrän vi varit och duschat och kom tillbaka. Fy tjyvingen! Mitt i detta kommer Linda in med tre pizzor. Lyx! I dag rullar Linda hemåt till Värnamo med vår hund Sune. Det har varit fantastisk service av kvinnan i mitt liv och jag rekommenderar att kungen övervägen en medalj av ädlaste valör för hennes insats gentemot oss. Särskilt pizzan.

Här i stugan sover Marcus, Sune och Linda gott i den fantastiska luften:) Som vanligt vaknar jag alldeles för tidigt på mornarna, typ fem. Skulle gärna sova längre men vaknar man så vaknar man. Lite kaffe nu, frisk luft utanför stugan och en promenad så är vi snart redo för frukost och en dag på sjön. I kväll blir det spännande att se hur långt vi kommit med insamlingen. Vill du utmana vänner och bekanta att skänka en gåva, men har svårt att förklara vad den skall användas till, så be dem gå in på min hemsida och läsa mer under fliken som heter FLOW. Det går swischa en gåva till 1236760052 och märka den med "FLOW". Alla gåvor är välkomna från tjugolappar till tusenlappar.

I kväll kan du dessutom se fram emot att läsa här på bloggen några rader från min trogne vän och vapendragare Marcus Johansson. Ha en fantastisk dag!